Nangga Jer....

Jumaat, 6 Ogos 2010

Bakery Tengah Malam

Saya buat kek....en.suami apa lagi gelak jer...tgk saya nak buat kek....maklumlah saya nie bab buat kek ada malas ckit...kalau masak pndai hehehe...pandai ker...alamak puji diri sendirilah pulak yer....apa2 jelah...projek bakery saya nie mula kol 10...hambik ko...kol 10 baru nak mula....sekali buat 3 projek siap...en.suami pun tergezut....betul ker nie....ok...saya masukkan hasil bakery hehehe....
Kek Coklat Moist Kukus







Kek Marble Coklat Cheese

Resepi kek coklat saya ambik dari saji online...mmg mudah...sajionline saya copy n paste yer....


BAHAN-BAHAN:

1 cawan serbuk coklat + campur ngan milo skit....

1 cawan gula halus

1 cawan butter (sedap ckit guna butter)

1 cawan susu cair

1/2 cawan susu tepung (rumh saya x ada susu pekat)
2  cawan tepung gandum

1 sudu kecil serbuk penaik

1 sudu kecil soda bikarbonat

3 biji telur (pukul)

sedikit esen vanila


CARA MENYEDIAKAN:

1. Campur serbuk coklat, gula pasir, susu dan butter.

2. Panaskan di atas api, sampai gula larut (jangan hangus!)

3. Angkat dan sejukkan.

4. Sementara itu campur tepung, serbuk penaik dan soda bikarbonat, dan ayak.

5. Tuang susu manis ke dalam adunan yang disejukkan tadi, gaul rata.

6. Masukkan pula telur dan gaul rata lagi.

7. Masukkan seluruh campuran ke dalam tepung, aduk perlahan hingga sebati.

8. Tuangkan ke dalam acuan dan kukus selama sejam.

Resepi Kek Marble nie pulak kwn saya bagi thanks mona....

Bahan A
180 gram mentega (sy guna butter)
20 gram serbuk koko, diayak  + cmpur milo jgk
170 gram gula kaster (gula halus)
3 biji telur
120 gram tepung naik sendiri, diayak
1 sudu teh baking powder, diayak

Bahan B
250 gram krim keju (jenis philadelphia)
60 gram gula kaster (gula halus)
1 sudu teh esen vanilla
1 biji telur

Cara-caranya
Pukul butter and gula. Masukkan telur sebiji demi sebiji. Masukkan tepung, serbuk koko dan baking powder yang telah di ayak. Gaul rata. Adunan dibahagikan kpd 2 bahagian.
Di sebuah bekas yang lain, pukul kesemua bahan bahan B hingga kembang.
Tuang 1 bahagian adunan A kedalam loyang berukuran 7" dan ratakan. Kemudian tuangkan semua adunan
bahan B. Ratakan permukaan loyang. Tuangkan baki adunan A.
Bakar di oven 160 deg C - selama 60 mins. Setelah masak tunggu hingga betul betul sejuk sebelum dipotong dan hidang. Selamat mencuba.

2 ulasan:

  1. ana. hi dear.. apa khbr? pandai u bake cake.. yummy! mcm2 menu pun ada.. rajen u masak! tq sgh ke blog t ye dear! sori lambat sgh ke blog u ni... :-) keep blogging dear.. hehe

    BalasPadam
  2. tie....hai...pandai blhlah sikit2 janji rajin jer ke dapur...hehehe...tq sudi snggah blog ana....nie pun baru hupdate...

    BalasPadam