Nangga Jer....

Khamis, 25 Mac 2010

Laksa Sarawak

Mmm....teringinnya saya nak makan laksa sarawak...bila last makan laksa ya...saya pun x ingat bila...nak buat rasanya x berbaloi sebab saya sorang jer makan...en.suami ngan Aliff x suka....walaupun saya x letak udang sebab dua2 x makan seafood...Aliff masak kecik2 dulu dah ajar makan seafood dah besar nie memang ikut en.suami...sebab tu rumah saya jarang beli seafood....yg makan saya sorang jer...mmg x berbaloi kalau beli...baik beli jer dh siap dapat jgk rasa...laksa sarawak nie x susah sebenarnya sebab dah ada dia punya paste...saya time raya suka buat laksa nie sebab family mertua suka makan laksa nie lebih2 ayah mertua saya siap puji lagi tu sedap berbanding dia makan kat sini....kembang jgk hidung yelah ayah mertua puji....biasanya saya guna paste laksa hj.manan...kat bungkusan tu dah cara2 membuat. Laksa sarawak nie guna bihun jer.


Bahan-bahan

200gram pes laksa Sarawak Hj Manan (1 bungkus)
1 bungkus Bihun
200gram udang basah
3 ketul dada ayam
1 tin susu cair (santan pekat 1 cawan)
3 biji telur ayam
Garam, gula secukup rasa


BAHAN TAMBAHAN

200 gram tauge
Daun ketumbar @ daun sup (ikut suka)
Limau kasturi


SAMBAL BELACAN

15 lada kering (klu nk pedas lg boleh tambah)
Belacan
Sedikit air perahan limau@lemon
Garam, gula


Cara-cara:

Rebus dada ayam dalam periuk sehingga masak dan empuk. Angkat dan carik2.
Dalam air rebusan yg sama masukkan udang. Jgn biar lama sangat. Angkat dan toskan.
Air rebusan jgn buang, terus masukkan pes laksa sarawak ke dalamnya.
Tunggu sehingga mendidih, masukkan susu cair dan santan pekat. Masukkan garam, gula. Biarkan mendidih seketika.
Sementara itu celurkan bihun dan taugeh.
Goreng dadar telur. Kemudian gulung dan hiris nipis2.
Untuk sambal belacan. Tumbuk cili dan belacan. Tambahkan garam, gula dan perahan limau kasturi.


CARA2 MENGHIDANG LAKSA SWK


Ambil sedkikit bihun. Letak tauge, ayam yg telah dicarik, telur dadar yg telah dipotong, udang, daun ketumbar/sup dan sambal belacan. Sendukkan kuah laksa swk yg masih panas. Perah limau/lemon. Sedia untuk dimakan ketika panas2.

1 ulasan:

  1. hahahah nyam nyam nyam.. mek salu makan, tp kkak mek molah..mek tukang rasa na tukang makan je...hhaha lak ktk polah la..mek nak rasa org 'malaya' molah. yeayea

    BalasPadam